Recenzie Proscrisii de SE Hinton

In primul rand, vreau sa transmit multe multumiri catre libraria online Libris pentru ca mi-a oferit aceasta carte. Aceasta poate fi achizitionata si in limba engleza AICI, la sectiunea de carti in limba engleza.

Ponyboy Curtis este un unsuros (numit asa din cauza parului dat in exces cu gel). Acesta locuieste impreuna cu cei doi frati ai lui mai mari: Darrel (Darry) si Sodapop. Impreuna cu alti tineri unsurosi, printre care Dallas (Dally), Matt, Johnny si Steve formeaza o gasca de unsurosi. Acestia se afla in conflict cu Socii (Socialii) - cei care au bani, care provin dintr-o alta clasa sociala. Deseori Socii ii bat pe unsurosi doar pentru distractie. Insa intr-o seara lucrurile scapa de sub control. La film, Johnny si Pony le intalnesc pe Marcia si pe Cherry - doua fete Soce care le atrag atentia. Acestia se imprietenesc cu fetele si chiar le conduc acasa dupa film. Ajuns acasa foarte tarziu, Darry il cearta pe Pony, care fuge de acasa, luandu-l cu el pe Johnny. Dar se pare ca Socii chiar nu pot sta departe de unsurosi. Astfel, o incaierare este inevitabila. O incaierare care scapa de sub control. O incaierare care le va schimba vietile unor personaje. Ce decizie drastica ia Johnny, ce sacrificii trebuie sa faca Pony si care este deznodamantul povestii vedeti in cartea Proscrisii.

Parerea mea

Am avut de citit prima parte a acestei carti pentru un proiect la engleza (desigur, a fost in limba engleza). Mai exact primele patru capitole din cele 13 existente. Si asa am descoperit aceasta carte. Nici nu stiam ca a fost tradusa si in limba romana pana nu mi-a spus cineva. Astfel am cautat-o, am cerut-o si chiar ma bucur ca am primit-o. A fost scrisa in 1967, avand desigur mai mult reeditari. Insa nu lasa nici o clipa impresia cum ca ar fi veche. Trateaza probleme precum conflictul dintre clasele sociale si conflictul dintre generatii. Avand in vedere ca a fost scrisa pe cand autoarea avea doar 15 ani (fiind publicata doar dupa trei ani) a iesit foarte bine, zic eu. Puteti chiar sa va uitati la filmul aparut in 1983, in care joaca Tom Cruise si Patrick Swayze.  Per ansamblu, consider ca merita sa o cititi, daca vreti ceva mai diferit. Nu este foarte lunga, avand doar 176 de pagini, insa are actiune din plin. Daca va intristati putin la sfarsit, nu va faceti griji. Si eu am facut-o. Insa, ultimul fragment iti va pune un zambet pe chip. Cu siguranta!

Despre autor

Susan Eloise Hinton s-a nascut in Tulsa, Oklahoma. Intotdeauna a iubit lectura, insa cum nu-i placea ce gen de carti se publicau la acea perioada, a scris ea una. Prima ei carte: Proscrisii (The Outsiders) i-a oferit lui SE multa faima. Prin aceasta, SE a devenit "Vocea tinerilor". Hobby-ul ei este calaritul. Ii place serialul Supernatural in care a si avut un rol intr-unul din episoadele sezonului 7. A mai avut cateva roluri mici in filmele care s-au bazat pe cartile ei. Acum traieste in Tulsa alaturi de sotul ei- David, iar fiul ei Nick este plecat la facultate.

Mai jos aveti personajele din filmul din 1983. Sus ii vedeti pe actori cum au aratat pe vremea aceea interpretand rolurile, iar mai jos sunt poze recente pentru a vedea evolutia lor.

Melodie asociata