Recenzie Razboiul Ciocolatei de Robert Cormier

Le multumesc celor de la libraria online Libris pentru ca mi-au oferit aceasta carte pentru a o recenza. Se pare ca de data aceasta nu prea am nimerit-o. :)

Cum directorul scolii s-a imbolnavit, profesorul Leone este numit director interimar. Acesta doreste sa devina director cu drepturi depline si crede ca daca elevii vor vinde de doua ori mai multe cutii cu ciocolata, acest lucru se va infaptui. Insa nu stie ca va dezlantui furia elevilor de la scoala catolica pentru baieti Trinity. In aceasta scoala "legea" e facuta de un grup de baieti care-si spun Vigilentii. In cazul nerespectarii misiunilor date de Vigilenti, copii intra in belele cu acestia. Insa cand vine la rand Jerry Renault sa-si indeplineasca misiunea si sa refuze sa vanda ciocolata in scopuri nobile, situatia se complica. Desi misiunea i s-a terminat, Jerry inca refuza sa vanda ciocolata, iar acest lucru ii atraga dusmania celorlati elevi de la Trinity. Si mai presus de toate, tot mai multi elevi refuza sa indeplineasca misiunile Vigilentilor, iar profesorul Leone este din ce in ce mai nervos. Daca scopul acestuia va fii indeplinit, vedeti in volumul de fata, publicat pentru prima data in 1974.

• Practic toata cartea ar putea fi rezumata astfel:
Profesorul: O sa vindeti ciocolata pentru a ajuta scoala cu banii obtinuti!
Jerry: Nu!
Profesorul: Ba o sa vinzi!
Jerry: Ba nu!

Si de aici o intreaga aiureala pe tema rebeliunii.

• Cica aceasta carte este pe locul 5 in topul celor mai frecvent interzise carti de peste ocean. Intrebarea mea ramane: De ce? Pentru ca se mentioneaza un cuvant mai "porcos", nici macar porcos nu este. Cuvantul este: masturbare. Din cauza aceasta, cartea a fost interzisa? Si pentru violenta... Pai daca ar fii sa interzicem de pe piata in ziua de azi toate cartile care contin violenta, am injumatati, cel putin, numarul de volume publicate.
  • Poate ca pentru vremea aceea, in 1970, a fost considerata ca fiind ofensatoare sau inadecvata pentru tineret, publicul tinta, insa in zilele noastre, eu nu vad mare chestie intr-un cuvant si o bataie. Cu siguranta nu consider acestea motive pentru a interzice o carte. Dar sa lasam asta la o parte si sa ne concentram pe subiect: coruptia din sistem.
  • Aceasta este prezenta in anii '70, daramite in zilele noastre. Este vorba de coruptibilitatea copiilor din scoli. Pentru a ajunge la "putere", profesorul Leone trece cu vederea peste actiunile dusmanoase ale celor din grupul Vigilentilor. I se alatura chiar lui Archie pentru a-l face pe bietul Jerry sa vanda ciocolata.
  • Nu rezist sa nu fac o paralela intre Razboiul Ciocolatei si Proscrisii de S.E Hinton. In ambele este vorba de inutilitatea adultilor si de controlul pe care il pot detine niste copii/adolescenti intr-o societate fara adulti. Mi-a placut si nu cartea. Am asteptat ca bomba sa cada, sa se intample ceva mai impresionant, insa am ramas putin dezamagit.
  • Pe o scara de la 1 la 10, volumul prezent se situeaza undeva intre 5 si 6. In opinia mea, este una mediocra, insa daca doriti o poveste despre tineri constransi de coruptibilitatea din lumea aceasta si de puterea nedreapta pe care si-o exercita unii asupra altora, puteti sa o cititi, iar daca o faceti, sa-mi spuneti cum vi s-a parut. Daca aduceti si argumente, ar fii ideal. Exista si un volum al doilea al seriei, dar pentru acesta chiar nu prezint niciun interes.

"Ei, rolul cutiei era tocmai de a asigura acest control. De fiecare data dupa ce ii dadea unui baiat o misiune, Archie trebuia sa dea piept cu cutia neagra. Daca extragea o bila alba, misiunea respectiva urma sa fie indeplinita exact asa cum o formulase el. Daca Archie extragea bila neagra,atunci trebuia sa duca el insusi la indeplinire misiunea, adica sa puna in practica el insusi misiunea pe care o gandise pentru altcineva."

"Acum, privindu-l pe tatal sau cum se agita prin bucatarie sa pregateasca cina, fir-ar sa fie de treaba, cu o atitudine atat de diferita de cea a unui doctor, cu sotia lui moarta de curand si cu fiul lui cel macinat de indoieli pe langa el, cu viata lui asa de palida si cenusie, pe Jerry il cuprinse tristetea."

COMANDA CARTEA AICI

NOTA: 2/5