Recenzie Fata inecandu-se de Caitlin R. Kiernan

Aceasta carte mi-a fost oferita de libraria online Libris, libraria cu cele mai frumoase carti online, pentru a-i face recenzie. Multumesc frumos! :)

In familia Indiei Morgan Phelps (Imp, prescurtat), nebunia s-a instalat pe linie materna cu fiecare generatie. Prima data bunica ei, dupa aceea mama ei, iar acum chiar ea sufera de probleme psihice. Imp este schizofrenica cu o tulburare obsesiv-compulsiva, insa vizitele la medicul ei psihiatru si medicamentele o ajuta sa se mentina pe linia de plutire. De cand avea 11 ani, pe Imp o obsedeaza un anumit tablou: Fata Inecandu-se de George Saltonstall. Intunecimea si misticismul tabloului au facut-o pe Imp sa-si imagineze fel de fel de scenarii care o aveau ca protagonista pe femeia dezbracata din tablou. Cand intr-o zi Imp o intalneste pe Abalyn, recent despartita de fosta ei iubita, Imp ii ofera un loc unde sa stea, iar cele doua chiar incep o relatie amoroasa frumoasa. Asta pana cand Imp o intalneste pe Eva Canning. Dezbracata, la marginea drumului, langa raul Blackstone, Imp vrea sa o ajute pe femeia misterioasa si o cheama la ea acasa. Nebunia si obsesia lui Imp pentru aceasta femeie devine din ce in ce mai periculoasa. Cine este femeia de langa lac? De ce a fost Imp atrasa de ea ca un marinar care este atras de cantecul unei sirene? Este legatura dintre ea si Eva mai puternica decat relatia ei cu Abalyn? Cu vise primejdioase si amintiri ale faptelor sinistre petrecute in preajma Evei, Imp ne povesteste aventura ei cu femeia care-i bantuie gandurile inca de cand era o fetita.

• De departe, aceasta este una dintre cele mai ciudate carti pe care le-am citit. Ciudate in sensul in care modalitatea de scriere este stranie si necunoscuta mie, pana in momentul acesta, iar intamplarile sunt uneori pur si simplu incalcite, care vor cauza mai multe nelamuriri si confuzii decat vor oferi raspunsuri. Cartea este scrisa sub forma unui jurnal detinut de India, de aceea se si numeste: Fata incecandu-se, o autobiografie.
  • Actiunea cartii te va face sa ramai nelamurit in legatura cu tot ce s-a intamplat si in mod special te face sa-ti pui intrebari referitoare la starea de sanatate a personajului Imp. Automat avand un personaj principal narator cu probleme de sanatate psihica socotim sa nu avem atat de multa incredere in ceea ce spune si sa ne gandim daca relatarile facute nu sunt cumva doar plasmuiri ale imaginatiei personajului. Schizofrenia, dupa cum bine se stie, este o boala mentala care se caracterizeaza prin pierderea contactului cu realitatea si slabirea functiilor psihice ale pacientului in cauza. Asadar, Imp isi pierde din start o anumita doza de credibilitate, insa de apreciat este faptul ca aceasta incearca (indiferent daca intamplarile s-au petrecut in mintea ei sau nu) din rasputeri sa-si aminteasca totul pentru a asterne pe hartie, in jurnalul ei, totul si pentru ca noi sa intelegem mai bine si sa fim partasi la povestea ei stranie.
  • Aceasta cu siguranta nu este o carte obisnuita cu fantome, insa cu certitudine este una unica, originala. Deseori Imp spune ca minte, iar in unele paragrafe chiar se cearta cu ea insasi, dovedindu-ne de multe ori ca starea ei psihica nu este tocmai in regula. La inceputul cartii, Imp spune ca aceasta va fi o poveste cu sirene si varcolaci, insa acestea se regasesc foarte putin in toata cartea, fiind doar mentionate de cateva ori prin prisma amintirilor cu care jongleaza Imp. Poate ca acest volum a reusit sa spuna povestea tulburatoare a unei femei bolnave, insa cu siguranta nu a reusit de multe ori sa faca cititorii sa o inteleaga.

"Uneori spun lucruri care imi doresc sa fie adevarate, de parca simpla aruncare in lume a cuvintelor le-ar face sa fie reale. Iluzii. Gandire magica, parte si parcela a mintii mele nesanatoase. Spun lucruri care nu sunt adevarate, pentru ca am nevoie ca ele sa fie adevarate. Asta fac mincinosii si oamenii ridicoli. Cum spunea Anne Sexton: <<Nevoia nu e tocmai credinta.>>"

"Urzim fictiuni necesare si uneori ne salveaza. Mintile noastre, corpurile noastre. Sirena m-a invatat sa cant, dar a fost o... mincinoasa, manipulatoare, si a avazut ca am ajutat tinut cutitul in timp ce-si taia venele. Asa ca mi-am spus o alta poveste, una frumoasa in care am ajutat un lup ratacit care de fapt era o fata sa devin din nou lup. Le-am pus una peste alta si am facut din nmine o eroina, nu o nebuna. Dar creierul meu se revolta zgomotos si vocifera, si ar fi trebuit sa stiu ca nu avea sa tina."

"India Morgan Phelps, imp, demon, toti i-au spus demon toata viata, li se parea dragut, inima-i la fel de putreda ca merele cazute pe jos. Tastele astea negre emailate sunt la fel de bune ca boabele de mustar, daca stau sa ma gandesc la sunetul pe care il fac."

370 pagini, 10 capitole

cu transport gratuit oriunde in tara.

Nu uitati si de sectiunea bogata de carti in limba engleza pe care ne-o ofera libraria online Libris!