Recenzie Replica (Replica vol. 1) de Lauren Oliver

Relatata in doua parti (una a Gemmei si alta a Lyrei), cartea spune povestea celor doua fete a caror lume este data peste cap de aceleasi forte malefice si lacome: Institutul Haven.

Gemma este o tanara bolnavicioasa, cu probleme cu inima in trecut, nu tocmai foarte populara la liceu si fara o gramada de prieteni. Insa, stie ca poate avea incredere in prietena ei cea mai buna, April. Gemma se lanseaza intr-o aventura periculoasa si fara precedent dupa ce investigheaza indeaproape actiunile dubioase ale tatalui ei. Asa ajunge sa dea peste un site cu teorii conspirationale despre Institutul Haven, site condus de Jake Witz. Acestia doi iau legatura si se intalnesc, urmand sa viziteze Institutul mai indeaproape pentru a afla mai multe despre activitatile desfasurate acolo. Insa totul o ia razna dupa ce Institutul Haven explodeaza, iar secretele incep sa iasa la suprafata.

Lyra (sau numarul 24) este o replica aflata in Institutul Haven, situat pe insula Spruce din Florida. Izolata de restul lumii, Lyra este privata de libertate, de micile placeri ale vietii, fiind inchisa impreuna cu sute de alte replici create in Institut. In ciuda acestui fapt, ea dezvolta o legatura mai stransa cu doctorita O'Donnel, care nu o trateaza pe aceasta cu raceala, precum ceilalti medici si asistenti din Haven. Dupa ce Institutul explodeaza, Lyra si Numarul 72 (un baiat replica creat tot in Institut) reusesc sa evadeze, insa ce ii asteapta afara, dincolo de zidurile reci ale Institutului, este dincolo de imaginatia lor. Vor reusi doua Replici sa se descurce pe cont propriu in lumea de care au fost privati pana acum?

Cartea este foarte intriganta, inca din aspect. Aceasta este realizata foarte ingenios, astfel incat jumatate din carte spune povestea Gemmei, poti intoarce cartea, iar cealalta jumatate spune povestea Lyrei. Povestea se poate citi individual, pe parti, sau alternativ (un capitol Gemma, un capitol Lyra). Sugerez a se lectura alternativ, astfel incat povestile celor doua fete se vor intrepatrunde la un moment dat si decat sa citesti practic de doua ori aceeasi poveste, mai bine iei capitolele pe rand.

Povestea Gemmei a fost mai fascinanta, din punctul meu de vedere, decat cea a Lyrei, desi practic fetele impart aceeasi soarta: aflate intr-o lume condusa de oameni lacomi care experimenteaza pe alti oameni, fura copii, creeaza clone dupa bunul plac dupa care experimenteaza din nou pe acestea. Totul face parte dintr-o afacere bine gandita si pusa la punct, insa cand oamenii incep sa aiba dubii in privinta metodelor de operare ale Institutului si incearca sa se retraga discret inainte sa se termine prost pentru ei... ei bine... se vor retrage, insa definitiv.

O poveste antrenanta despre aventura a doua fete simple care incearca sa desluseasca itele incurcate ale destinului care le-a adus impreuna. O lectura placuta, care te face sa vrei sa descoperi secretele cat mai repede cu putinta, insa din pacate prea putine dintre acestea vor fi dezlusite la finalul romanului. Inca am ramas cu multe intrebari si nelamuriri dupa lecturarea volumului. Sper doar ca acestea sa fie dezvaluite in volumul urmator...

Alcatuirea carti
Lyra: 17 capitole, 190 de pagini
Gemma: 18 captiole, 233 de pagini

"Fata moarta nu era doar o alta Gemma. Avea ADN-ul ei, fata si pistruii ei si chiar in clipa aceea interiorul ei se lichefia, stomacul i se umfla. Avusese un alt nume, alte amintiri si preferinte si o viata foarte difera de a ei. Doi oameni creati din acelasi material, dar radical diferiti prin experienta si acum prin moarte."