Povesti pentru copii curajosi! Recenzie Goosebumps (vol. 1-10) de RL Stine

Seria originala Goosebumps contine 62 de volume care se pot citi individual, fiecare volum avand alt subiect si alte personaje (exceptie facand doar niste continuari la carti precum "Sange de Monstru "Probleme mari", "Zambeste si mori", "Masca bantuita", "Blestemul mumiei" sau "Noaptea papusii" - acestea practic continuand actiunea volumului anterior, cu aceleasi personaje). Editura Rao a publicat 21 de volume din seria originala si intentioneaza sa mai publice si altele.

RL Stine abordeaza teme familiare universului horror, insa le transpune pe hartie intr-un mod atractiv pentru copii si tineri. Teme precum case bantuite, masti fantomatice, sperietori de ciori care prind viata, fantome fara cap, sange de monstru care nu se opreste din a se inmulti, schimburi de corpuri si papusi malefice sunt doar cateva elemente care formeaza universul creatiei lui Stine. De asemenea, autorul pare sa aiba o predispozitie pentru personajele proscrise, copii care nu se integreaza sau care, avand o perioada mai dificila la scoala sau acasa, incearca sa gaseasca o oaza de liniste, insa sunt departe de aceasta, caci lucruri terifiante urmeaza a li se intampla. Majoritatea copiiilor protagonisti au varsta de 12 ani, au frati sau surori, sau daca nu, cu siguranta au cativa prieteni care sa ii poata ajuta sa treaca peste belelele infricosatoare ca ii asteapta.
Parintii se dovedesc la  fel de inutili in volumele lui Stine precum e politia in filmele de groaza. De cele mai multe ori parintii copiiilor nu cred scenariile socante pe care le prezinta copiii lor, punand asta pe seama imaginatiei debordante a acestora. Astfel, tinerii trebuie sa faca fata singuri sau alaturi de prieteni sau frati unor aventuri infricosatoare. Ceea ce gasesc interesant este felul in care autorul te face sa vrei sa citesti mai mult, capitolele sale incheindu-se de cele mai multe ori cu cliffhangere care sa te faca sa vrei sa dai pagina si sa vezi ce se intampla in continuare. Desigur, seria este destinata copiilor, iar daca o citesti ca adult, cum o fac eu acum, nu ar trebui sa le iei prea in serios. Tin minte insa cand am descoperit seria in clasa a VI-a dupa ce mi-a recomandat-o profesoara mea de limba si literatura romana la sfarsitul anului scolar, astfel ca toata vacanta am stat si am citit volumele aparute la noi, in special noaptea, cand era atmosfera mai sumbra. Ei bine, ce pot sa va spun, mi-au placut atunci, imi plac si acum, desi gandirea mea mai matura de acum imi pune bete in roate uneori in timpul lecturii, placerea lecturii tot acolo este.

Copertile genial executate te intriga inca de cand le vezi pentru prima data si te introduc mai mult in universul cartii. Pentru asta trebuie sa ii multumim lui Tim Jacobus - creatorul copertilor originale. Acestea surprind cu exactitate cele intamplate in carte, dezvaluind astfel un mic pasaj si stimuland imaginatia. Le puteti vizualiza si pe blogul nostru dand click AICI.

RL Stine este considerat un Stephen King al literaturii pentru copii. Este autorul a peste 400 dintre cele mai bine vandute povesti de groaza si mistere pentru tineri. Printre seriile sale enumeram: "Goosebumps. Cartile care iti dau fiori", "Goosebumps 2000", "Ofera-ti fiori" ("Give Yourself Goosebumps"), dar si spin-off-uri precum: "Goosebumps: Cei mai cautati" ("Goosebumps: Most Wanted"), "Goosebumps: Tinutul Ororilor" ("Goosebumps: Horrorland") si "Goosebumps: Lumea lui Slappy" ("Goosebumps: Slappyworld").

Din seria principala destinata adolescentilor "Strazile Groazei" s-a publicat si la noi un singur volum in anii '90: volumul 14 - "Bisturiul" in colectia "Twin Peaks" a editurii Colemus. Seria a primit ulterior si alte spin-off-uri precum:  "Noile Strazi ale Groazei" ("New Fear Street"), "Terorile Strazilor Groazei" ("Fear Street Super Chiller"),  "Majoretele din Strazile Groazei" ("Cheerleaders"),  "Saga Strazilor Groazei" ("The Fear Street Saga Trilogy"), "Strazile Groazei 99: Casa Raului" ("Fear Street: The House of Evil"), "Strazile Groazei: Cronicile Cataluna" ("Cataluna Chronicles"), "Strazile Groazei: Parcul Groazei" ("Fear Park"), "Fear Street Sagas", "Absolventii Strazilor Groazei" ("Fear Street Seniors"), "Noptile din Strazile Groazei" ("Fear Street Nights"), "Fantomele Strazilor Groazei" ("Ghosts of Fear Street") si "Relansarea Strazilor Groazei" ("Fear Street Relaunch"). Printre alte serii enumeram si "Scoala derbedeilor" ("Rotten School") - serie inceputa la editura Corint Junior, "Camera Cosmarurilor" ("The Nightmare Room"), "Cele mai infricosatoare povesti" ("Mostly Ghostly"), "Fete periculoase" ("Dangerous Girls"); si-a adus si contributia la alte serii precum: "Liceul Groazei" ("Horror High"), "Punctul Horror" ("Horror Point") si "GI Joe" , dar a publicat si o multitudine de volume individuale. Seriile lui Stine au fost adaptate pentru micile ecrane in seriale precum "Goosebumps: TV Series", "The Nightmare Room: TV Series", "Mostly Ghostly", "RL Stine's The Haunting Hour", "Eye Candy" (bazat pe romanul individual cu acelasi nume), dar si cateva filme pentru micile si marile ecrane printre care: "Goosebumps", "Goosebumps 2: Haunted Halloween", "Mostly Ghostly: One Night in Doom House", "R.L. Stine's Monsterville: Cabinet of Souls",  "Mostly Ghostly: Have You Met My Ghoulfriend?" si "The Haunting Hour: Don't Think About It". De asemenea, seria Goosebumps a fost adaptata si in jocuri  video printre care mentionam "Escape from HorrorLand", "Attack of the Mutant", "Goosebumps: The Game" si "Night of Scares".

O noutate intalnita la RL Stine o constituie seria "Ofera-ti fiori" ("Give Yourself Goosebumps"), unde cititorul este la carma povestii si poate decide ce sa faca personajul principal in continuare. La fiecare sfarsit de capitol cititorul trebuie sa ia o hotarare privitoare la poveste si sa inainteze in carte dupa alegerile facute. Fiecare volum din aceasta serie vine cu peste 20 de sfarsituri diferite, personajul principal putand chiar sa isi piarda viata in cazul uneori alegeri nefericite ale cititorului. Seria a creat isterie in anii '90, fiind asemanata unui joc video, pe hartie.
Stine a fost redactor-sef al emisiunii pentru copii "Castelul lui Evrika", transmis pe canalul american de emisiuni pentru copii Nickelodeon. "Goosebumps. Cartile care iti dau fiori" este insa seria care l-a impus ca pe unul dintre cei mai populari autori de carti pentru copii, la fel cum seria "Strazile Groazei" ("Fear Street") l-au propulsat in centrul atentiei tinerilor. Asa ca, cititorule, ia seama: vei muri de spaima! Dar si de placere atunci cand vei citi aceste romane unice.
Puteti citi synopsis-urile volumelor din seria "Goosebumps" si "Strazile Groazei" pe blog, dand un simplu click pe titlurile seriilor antementionate.

[Biografia autorului - adaptata din volumele aparute la editura Rao]

Vol. 1 - BUN VENIT IN CASA MORTILOR

Mottouri: "Fii mai plin de viata!"
"Te poate omori!"

Amanda si Josh sunt doi frati in varsta de 12 ani si respectiv 11 ani care se muta impreuna cu familia lor in Dark Falls (nume predestinat unei povesti infricosatoare), un mic orasel cam ciudat, dupa ce tatal lor primeste o scrisoare cum ca un unchi indepartat i-a lasat mostenire o casa.

Aici insa, urmeaza sa se petreaca o gramada de lucruri infricosatoare si inexplicabile, cainele familiei luand-o instantaneu razna, ca semn prevestitor a evenimentelor stranii. Curand insa, Amanda si Josh vor descoperi cu stupoare de ce orasul pare sa fie populat de cetateni care mai de care mai ciudati si de ce lumea pare sa evite Dark Falls, dar mai presus de asta, vor afla ca sunt singurii care se pot salva din acest cosmar fantomatic.

Vol. 2 - NU COBORATI IN PIVNITA!

Mottouri: "Plante vii, oameni morti"
"Ceva asteapta in intuneric"

Tatal lui Casey si a lui Margaret, Dr. Brewer, incepe sa lucreze acasa, in subsolul casei, dupa ce a fost concediat de la fostul loc de munca. Toate bune si frumoase pana cand copiii primesc un ordin strict: "Nu coborati in pivnita", intrucat tatal lor lucreaza la niste experimente ciudate. Atrasi tot mai mult de necunoscutul pe care il reprezinta propria pivnita, copii se aventureaza la subsolul casei pentru a descoperi despre ce este toata secretomania asta.

Dr. Brewer isi neglijeaza familia, petrecand cel mai mult timp in pivnita alaturi de plantele sale. Curand, el incepe sa se comporte ciudat. Mare le este mirarea copiiilor sa isi vada propriul tata... acoperit de frunze! Acum Casey si Margaret trebuie sa dea de capat misterului sau vor deveni hrana de plante.

Vol. 3 - SANGE DE MONSTRU

Mottouri: "Sange, sange peste tot!"
"Este o sete de sange!"

Evan este lasat sa stea cu matusa lui cu deficiente de auz si necomunicativa dupa ce mama lui pleaca din oras sa caute o casa de locuit. Din cauza plictiselii si pentru ca s-a saturat sa auda cum cainele sau si pisica matusii lui fac galagie, Evan se aventureaza in oras unde descopera un magazin vechi de jucarii.

El se intoarce acasa cu o jucarie stranie: o cutie pe care scrie "Sange de monstru". Dar oare ce sa fie aceasta substanta vascoasa, verde si dezgustatoare care pare sa nu se opreasca din crescut? Poate fi acesta chiar... sange de monstru? Curand, Evan va trai un cosmar cum nu a mai trait. Un cosmar verde si scarbos care acapareaza tot.

Vol. 4 - ZAMBESTE SI MORI

Mottouri: "O poza face o suta de tipete"
"Fiecare poza spune o poveste"

Greg Banks impreuna cu prietenii lui: Shari, Doug si Michael se plictisesc de moarte, asa ca se hotarasc sa mearga la presupusa casa bantuita a mosneagului Spidey. Explorand casa, la subsolul acesteia el descopera un aparat de fotografiat ciudat.

Dar ceva nu este in regula cu aparatul si asta are sa constate chiar Greg dupa ce isi fotografiaza tatal, iar acesta are un accident de masina ziua urmatoare. Stai putin, asta trebuie sa fie o coincidenta. Nu-i asa? Ce ramane de facut cand Greg este rugat sa aduca ciudatul aparat de fotografiat la ziua de nastere a prietenei lui? Oare... o vor pati cu totii?

Vol. 5 - BLESTEMUL MUMIEI

Mottouri: "Aici e cu siguranta ceva putred"
"Ceva a trezit mortii"

Gabe este in Cairo alaturi de parintii sai, dar acestia il lasa pe baiat in grija unchiului lui, Ben, si a verisoarei lui, Sari, in timp ce ei pleaca cu munca in Alexandria. Unchiul lui Gabe lucreaza intr-o piramida. Ce poate fi mai tare de atat?! Ei bine, nu la fel va crede si Gabe, ale carui cosmaruri vor deveni realitate dupa ce se pierde in interiorul piramidei.

Ceva nu este in regula. Sunete ciudate par sa se auda din interiorul piramidei. Si de parca nu ar fi suficient, Gabe trebuie sa se ascunda si de un tip dubios pe nume Ahmed care pare sa vrea sa ii faca felul in orice secunda. Insa Ahmed o sa devina ultima grija a lui Gabe dupa ce o mumie pare sa revina la viata. O mumie  care cauta razbunare!

Vol. 6 - SA DEVENIM INVIZIBILI
Mottouri: "Disparitiile pot fi mortale"
"Acum ii vezi, acum nu"

Max descopera in podul casei sale o camera secreta in care gaseste o oglinda veche. Pare sa fie o oglinda magica, una care te face invizibil. Copil fiind, Max incepe sa se joace cu oglinda misterioasă, neluand in seama pericolele care nu intarzie sa apara.

El se lauda prietenilor lui: Erin, April, Zack si fratelui sau Lefty cu noua sa decoperire si curand copiii incep sa faca pariuri: cine poate rezista mai mult invizibil fara sa i se faca rau. Max vrea sa castige aceasta provocare, insa va descoperi ca odata disparut, sa te materializezi din nou este din ce in ce mai greu. Si de ce se comporta prietenii lui asa ciudat? Max trebuie sa-i dea de capat ori va disparea pe veci!

Vol. 7 - NOAPTEA PAPUSII

Mottouri: "Cosmarul tau a prins viata"
"El umbla... si te pandeste"
"Nu e o papusa ca oricare alta!"

Lindy si Kris Powell sunt doua surori gemene care au tot timpul ceva de impartit. Astfel ca dupa ce Lindy descopera la gunoi papusa unui ventriloc, o ia acasa si o numeste Slappy, dar Kris devine repede  geloasa pe noua jucarie preferata a surorii ei si decide sa-si ia si ea una: Domnul Wood.

Domnul Wood nu se bucura de acelasi succes pe care il are Slappy si asta o infurie pe Kris. Insa cand fetita gaseste o incantatie in haina noii sale papusi, cosmarul fetelor prinde viata. La propriu! Gemenele vor descoperi acum ce inseamna sa fii marioneta cuiva!

Vol. 8 - FETITA CARE A STRIGAT: "MONSTRUL"!

Mottouri: "Te asteapta... sa te manance!"
"S-a trezit cu o problema... monstruoasa!"
"Ea spune adevarul, dar nu o crede nimeni"

Lucy adora povestile de groaza si iubeste sa isi bage in sperieti fratele. Fata este inscrisa intr-un club de lectura pe timpul vacantei de vara. Insa, intr-o zi, ea ramane peste program la biblioteca. Mare este mirarea fetei cand il surprinde pe bibliotecar devenind un monstru infometat.

Povestile lui Lucy despre monstrii nu i-au adus fetei chiar cea mai buna reputatie, iar acum nimeni nu o mai crede. Cum poate sa scape Lucy cu viata din acest cosmar in mod special acum ca este blocata in biblioteca cu monstrul pe urmele ei?

Vol. 9 - BUN VENIT IN TABARA DE COSMAR!

Mottouri: "Distractii... urlete..."
"Este o mica tabara a terorii"
"Povestile despre tabara devin realitate"

Billy pleaca in vacanta de vara in Tabara Clar de Luna unde se imprieteneste cu Jay si Collin, insa ceva nu pare in regula cu tabara aceasta. Pe zi ce trece copiii par sa dispara, parintii nu ii mai raspund la scrisori, iar supraveghetorii se comporta foarte ciudat.

Canoe inspre nicaieri, mancare nu foarte comestibila, escaladari periculoase si trasul cu arma? Ce fel de tabara mai este si asta? Si de ce se comporta toata lumea atat de straniu? Ceva nu e in regula, Billy este convins de asta. Dar oare va putea el scapa cu viata din cea mai terifianta vacanta de vara de pana acum?

Vol. 10 - FANTOMA DIN VECINI

Mottouri: "Mortii se intorc."
"Cum se face ca nu te-am mai vazut?"
"E ceva in neregula cu copilul din vecini"

Hannah locuieste intr-un cartier linistit in care nu se intampla prea multe lucruri interesante. Asta pana cand se muta alaturi un baiat ciudatel. Hannah nici macar nu reuseste sa isi dea seama cand a venit baiatul, caci cu o seara inainte nu locuia nimeni in vecini, iar acum... baiatul pare sa apara si sa dispara subit de fiecare data.

Insa ea e sigura ca baiatul ascunde ceva. Dar oare ce? Curand Hannah incepe sa creada ca este bantuita de o fantoma, de fantoma baiatului din vecini. Dar este oare cu putinta asa ceva? Si daca da, ce vrea de la ea?

Nr. crt.
Titlul original
Titlul in romana