Recenzie Goosebumps (Vol. 11-20) de RL Stine

Seria originală Goosebumps conține 62 de volume care se pot citi individual, fiecare volum avand alt subiect și alte personaje (excepție făcând doar niște continuări la cărți precum "Sânge de Monstru "Probleme mari", "Zâmbește și mori", "Masca bântuită", "Blestemul mumiei" sau "Noaptea păpușii" - acestea practic continuând acțiunea volumului anterior, cu aceleași personaje). Editura Rao a publicat 21 de volume din seria originală, la începutul anilor 2000.

RL Stine abordează teme familiare universului horror, însă le transpune pe hârtie într-un mod atractiv pentru copii și tineri. Teme precum case bântuite, măști fantomatice, sperietori de ciori care prind viață, fantome fără cap, sânge de monstru care nu se oprește din a se înmulți, schimburi de corpuri și păpuși malefice sunt doar cateva elemente care formează universul creației lui Stine. De asemenea, autorul pare să aibă o predispoziție pentru personajele proscrise, copii care nu se integrează sau care, având o perioadă mai dificilă la școală sau acasă, încearcă să găsească o oază de liniște, însă sunt departe de aceasta, căci lucruri terifiante urmează a li se intampla. Majoritatea copiiilor protagoniști au vârsta de 12 ani, au frați sau surori, sau dacă nu, cu siguranță au cațiva prieteni care să îi poată ajuta să treacă peste belelele înfricoșătoare care îi așteaptă.

Părinții se dovedesc la fel de inutili în volumele lui Stine precum e poliția în filmele de groază. De cele mai multe ori părinții copiiilor nu cred scenariile șocante pe care le prezintă copiii lor, punând asta pe seama imaginației debordante a acestora. Astfel, tinerii trebuie să facă față singuri sau alături de prieteni sau frați unor aventuri înfricoșătoare. Ceea ce găsesc interesant este felul în care autorul te face să vrei să citești mai mult, capitolele sale încheindu-se de cele mai multe ori cu cliffhangere care să te facă să vrei să dai pagina și să vezi ce se întâmplă în continuare. Desigur, seria este destinată copiilor, iar dacă o citești că adult, cum o fac eu acum, nu ar trebui să le iei prea în serios. Țîn minte însă când am descoperit seria în clasa a VI-a după ce mi-a recomandat-o profesoară mea de limba și literatură română la sfârșitul anului școlar, astfel că toată vacanță am stat și am citit volumele apărute la noi, în special noaptea, când era atmosfera mai sumbră. Ei bine, ce pot să vă spun, mi-au plăcut atunci, îmi plac și acum, deși gândirea mea mai matură de acum îmi pune bețe în roate uneori in timpul lecturii, plăcerea lecturii tot acolo este.

Puteți citi synopsis-urile volumelor din seria "Goosebumps" si "Strazile Groazei" pe blog, dând un simplu click pe titlurile seriilor antemenționate.

Vol. 11 - MASCA BANTUITA

Mottouri: "Daca privirea ar putea ucide..."
"Fata in fata cu cosmarul"

Carly Beth Caldwell este tinta glumelor la scoala din cauza ca este foarte sperioasa. Astfel, Chuck si Steve o iau des peste picior pe fata si-i fac farse. Halloween-ul se apropie, iar Carly Beth vrea sa-si gaseasca un costum perfect si infricosator cu care sa-i sperie pe toti. La targul stiintific de la scoala, Chuck si Steve o sperie pe Carly cu o tarantula. Toti copiii incep sa rada de ea, chiar si profesorii. Suparata, Carly merge la un magazin de costume de Halloween. Insa masca pe care o cumpara este mai inspaimantatoare decat si-a imaginat fata vreodata. Dar... de ce nu poate ea da masca jos?

Vol. 12 - AI GRIJA CE-TI DORESTI

Mottouri: "Pune-ti o dorinta!"
"S-ar putea indeplini"

Samantha Byrd se considera cea mai neindemanatica persoana de pe pamant. Pentru asta, Judith Bellwood ii face viata un iad: o impiedica cand merge la tabla la ora de mate, ii toarna neaccidental tapioca pe papucii cei noi si o loveste la ora de sport, intentionat. Pe drum spre casa, Sam intalneste o femeie confuza si dezorientata, pe care o ajuta sa treaca de padure. Ca rasplata, femeia supranumita Crystal Woman ii ofera trei dorinte. Insa dorintele lui Sam se intorc impotriva ei. In loc sa actioneze in favoarea fetei, dorintele lui Sam actioneaza impotriva tuturor din jur. Ce e sigur este ca va trebui sa aiba grija la ce isi doreste.

Vol. 13 - LECTIILE DE PIAN POT FI MORTALE

Mottouri: "Cantati din nou, mainilor!"
"Canta pana cazi... lat"

Jerry se muta impreuna cu familia lui intr-o noua casa, insa lucruri ciudate incep sa se intample. Baiatul incepe sa auda cantece ciudate si triste de pian care par sa vina din pod. Acolo, el descopera ca vechii proprietari au lasat in urma pianul. Parintii lui Jerry il inscriu pe baiat la lectii de pian cu Dr. Shreek. Acesta vine la ei acasa pentru primele lectii, si-i complimenteaza mult mainile lui ”perfecte”. Dar de ce pare Dr. Shreek atat de obsedat de mainile lui. Nu cumva... vrea sa i le fure?

Vol. 14 - VARCOLACUL DIN MLASTINA FEVER

Mottouri: "Cui ii este frica de lupul cel mare si rau?"
"Ce dinti mari ai!"

Grady si Emily se muta impreuna cu parintii lor intr-o casa aproape de mlastina Fever. Insa ceva se petrece acolo. Grady incepe sa auda urlete in miez de noapte, asa ca ziua se decide sa investigheze. Acesta intalneste doi copii: pe Cassie, o tipa pastionata de varcolaci, si pe Will, cu care devine prieten. Cassie banuieste ca pustincul mlastinii care locuieste intr-o cabana este un varcolac. Insa Grady si Emily vor descoperi curand ca varcolacul este mai aproape de ei decat oricand.

Vol. 15 - NU MA PUTETI SPERIA!

Mottouri: "Creaturile te pandesc... Esti pregatit sa le infrunti?"
"Se va lasa cu tipete"
"Vin dupa tine!"

Eddie si colegii lui de clasa merg in excursie cu autobuzul. In padure, el e speriat de Courtney, careia ii arde glume. Eddie se decide sa-i joace si el o festa fetei, insa nu e asa usor precum pare. El ii pune un sarpe de cauciuc in punga cu mancare, dar Courtney nu se sperie. Arunca pe ea o tarantula a unui profesor in directia ei, dar aterizeaza pe altcineva. Insa Eddie este mai hotarat ca niciodata sa faca orice ii sta in putinta pentru a o speria pe Courtney.

Vol. 16 - O ZI IN TINUTUL ORORILOR

Mottouri: "Pofteste, daca ai curaj..."
"Urmatoarea cursa le-ar putea fi ultima"

Lizzy, fratele ei Luke si prietenul acestora, Clay, merg intr-o excursie catre Gradina Zoologica, dar se pierd pe drum si ajung in Parcul de distractii: Tinutul Ororilor. Parintii lui Lizzy si a lui Luke ii lasa sa se dea in ce vor ei cand ii lasa liberi. Asa ca tinerii aproape sunt omorati in sala oglinzilor si se dau in nesfarsitul tobogan al mortii. Tinutul Ororilor pare atat de real... cu siguranta este parcul de distractii pe care cei trei copii nu-l vor uita vreodata.

Vol. 17 - DE CE-MI ESTE FRICA DE ALBINE

Mottouri: "Nu esti o fiinta umana"
"Creier bun, corpul prost"

Gary Lutz este un pusti nu foarte popular si plin de frici, astfel ca este tinta glumelor batausilor la scoala si ale ironiilor fratilor lui acasa. Asta pana cand Gary vede un anunt online de la o firma numita ”Person-to-person vacations” care promite sa le schimbe viata participantilor. Gary merge la sediul firmei si afla de la Dna. Karmen ca firma se ocupa cu schimbul de corpuri pentru o saptamana. Insa Gary va descoperi pe propria piele ca viata lui nu este chiar atat de rea cand experimentul cu schimbul de trupuri sfarseste intr-un mod straniu.

Vol. 18 - SANGE DE MONSTRU II

Mottouri: "Este un hamster tare flamand!"
"S-a intooors!"

Evan continua sa aiba cosmaruri in legatura cu evenimentele create in jurul Sangelui de Monstru. Astfel, adoarme in timpul orelor la scoala si este pedepsit de Dl. Murphy, profesorul sau de stiinte, sa curete cusca hamsterului clasei, dupa ore. Intre timp, Conan ii face probleme lui Evan, invinovatindu-l pentru problemele pe care el le creeaza. Scotandu-l afara din cusca pe hamsterul Cuddles, Evan il pierde. Prietena lui Evan, Andy, soseste in orasul Atlanta, dupa ce este trimisa la unchii ei. Andy aduce cu ea cutia cu Sange de Monstru, iar cosmarurile incep pentru cei doi copii.

Vol. 19 - NECAZURI MARI

Mottouri: "Lectiile de inot nu mai pot ajuta acum"
"Nu intra in apa!"
"Cand credeai ca esti in siguranta..."

Billy si sora lui, Sheena, isi petrec vacantele de vara alaturi de unchiul lor, Doctor D, pe vasul acestuia. Lor li se alatura Alexander, un student la stiinte si, in acelasi timp, ajutorul doctorului. Insa ceva se ascunde in apele adanci, iar Billy isi da seama de asta dupa ce zareste o creatura ciudata in apa. Insa cand doi oameni din mass-media il anunta pe Doctor D ca o sirena traieste in aceste ape si ca daca acesta va reusi sa o captureze, va primi o rasplata pe cinste, misterul este elucidat. Dar oare sirena este ceea ce se ascunde in apele adanci? Sau o alta creatura?

Vol. 20 - SPERIETOAREA DE LA MIEZUL NOPTII

Mottouri: "Este un camp... al tipetelor!"
"Are viata!"

Jodie si Mark urmeaza sa isi petreaca vacanta de vara la ferma bunicilor lor. Ajunsi aici, ei nu pot sa nu observe multitudinea de sperietori de ciori si lanul de porumb foarte mare care inconjoara ferma. Bunicii insa sunt mai diferiti decat isi aminteau copiii, foarte tacuti, de parca ar ascunde ceva. Jodie si Mark il intalnesc si pe superstitiosul Stanley si pe baiatul lor adelescent Sticks. Stanley incepe sa le spuna copiilor despre cum sperietorile prind viata noaptea. Desi la inceput copiii nu cred povestile lui Stanley, ei descopera cu stupoare ca sunt adevarate.

Nr. crt.
Titlul original
Titlul in romana (traducere aproximativa)