Recenzie Labirintul Diavolului de John Saul

Bezna noptii il inconjura pe Ryan ca o mantie, insa era o mantie ce nu oferea caldura; intregul lui trup - si chiar sufletul - era blocat de o raceala paralizanta. Cu toate acestea, o silueta fantomatica iesi din bezna si trecu pe langa Ryan fara sa-i arunce o privire. Ryan se lua dupa ea. Stia cine era acea silueta: [...] Individul pe care el avea sa-l ucida.
Ryan McIntyre are probleme de adaptare dupa ce tatal lui a murit acum doi ani intr-un detasament in Kuwait, viata fiindu-i curmata de o bomba irakiana. Dupa ce are probleme la liceul Dickinson High cu un bataus pe care refuza sa il ajute la testul de istorie si dupa ce ii provoaca acestuia exmatricularea, Ryan este batut de prietenii acestuia si lasat intr-o balta de sange in toaleta liceului. La sfatul lui Tom Kelly, prietenul mamei lui Ryan, baiatul este trimis de catre Terri McIntyre la o scoala catolică cu internat numita St. Isaac, pentru siguranta baiatului. Aici, fratele Francis si părintele Sebastian se confruntă cu dispariția unui alt tanar de la scoala, de data aceasta baiatul fiind Kip Adamson. Insa Kip a inceput sa se descurce din ce in ce mai bine: lua note bune si se tinea departe de probleme. Kip insa, a inceput sa auda voci in mintea lui, voci care il impingeau la acte necugetate. El ajunge sa omoare o femeie in plina strada si este împușcat mortal de catre un polițist. Insa ce l-a determinat pe Kip sa se comporte astfel? Daca totul mergea atat de bine la scoala Sf. Isaac, de ce refuza preotii si maicutele de acolo sa discute despre situatia lui Kip Adamson?
Din burta iesi o mana incovoiata, care isi infipse ghearele in carnea lui si incepu sa se extraga din interiorul lui. Ryan incerca sa loveasca monstrul cu niste maini inutile, ce pareau sa treaca chiar prin creatura. Lovi disperat cu miscari lente, insa creatura era cu el. [...]
Stop! Gandeste! E doar un cosmar!
Numai ca nu era doar un cosmar.
Se spune ca la Sf. Isaac vin doar tineri problematici, care nu se pot adapta, care nu sunt doriti sau care creeaza probleme. Se mai spune ca Dumnezeu si religia catolica ar trebui sa ii indrepte pe calea cea buna pe acesti tineri si sa le ierte toate pacatele. Dar ceva nu este in regula la Sf. Isaac, iar Ryan va afla asta pe pielea lui. Preotii si maicutele de la scoala sunt mult prea duri, secretosi si prea putin pasatori la suferintele tinerilor. Ba mai mult, pedepsele la Sf. Isaac sunt la ordinea zilei. La fel patesc Darren Bender si Sofia Capelli, doi tineri de la Sf. Isaac care incalca regulile si incearca sa întrețină relații sexuale, insa care sunt prinși de către sora Mary David. Ce rol au tunelurile labirintice de sub scoala si de ce toti cei care ajung in capela subterana se intorc... complet schimbati? Ryan, Sofia, Melody, Bender si Clay sunt in mai mare pericol decat si-au inchiput vreodata. Si toata investigatia lor duce in tunelurile de sub Sf. Isaac, unde un plan imoral si malefic ii aduce impreuna, incercand sa le curme vietile.

A trecut ceva vreme de cand nu am mai citit ceva de John Saul si sunt incantat sa vad ca editura Rao nu a uitat de acest maestru al genului horror. Saul isi merita renumele si se ridica la nivelul asteptarilor, oferindu-ne un roman horror veritabil, cu accente religioase, insa fara a include elemente blasfemice sau injurii religiei catolice (cel putin din punctul meu de vedere, insa eu nu sunt catolic,  nu ma pot pronunta). Scene inspaimantatoare care-ti vor intoarce stomacul pe dos, senzatii de claustrofobie induse de tunelurile intunecate subterane de la Sf. Isaac si planuri malefice care duc suspansul la cote maxime te vor face sa iti rozi unghiile de nerabdare. Totul este redat magistral de catre Saul in romanul sau, insa singurul detaliu care a stirbit absolut si iremediabil placerea unei lecturi ce se desfasura perfect sub ochii cititorilor este sfarsitul anticlimactic. Acesta pare usor grabit, nefiind indeajuns explicat, fiind usor dezamagitor - motiv pentru care nu i-am putut acorda nota maxima. Cu toate acestea, romanul lui Saul este unul plin de suspans si situatii socante care ii vor incanta peste masura pe fanii genului.

65 capitole, 357 pagini

3.5/5