Recenzie Ghidul Unei Dădace pentru Vânătoarea de Monștri (Ghidul Unei Dădace pentru Vânătoarea de Monștri vol. 1) de Joe Ballarini

A avea o minte puternică nu te face un monstru.
Modul cum îți folosești mintea te transformă în unul.

Kelly Page Ferguson, în vârstă de 13 ani, mai are nevoie de aproape o mie de dolari pentru a merge în tabăra Miskatonic, care promite lacuri luxuriante, echitație, cursuri de artă și meșteșuguri, unde toți adolescenții fabuloși doresc să ajungă. Încurajată de prietena ei cea mai bună, Tammy Alvaro, Kelly își ia o slujbă pe care nu a mai practicat-o înainte: să fie dădacă. În fond, ce poate fi atât de greu? Te joci cu copiii, îi lași la televizor, le dai să mănânce, le citești o poveste și îi pui la somn, în timp ce tu ești practic într-o minivacanță și mai ești și plătit pe deasupra. Astfel, Kelly ajunge să fie dădacă pentru micul Jacob Zellman, a cărui mamă este șefa mamei lui Kelly. Deși trebuia să meargă la o petrecere de Halloween alături de Tammy, Kelly acceptă să îl dădăcească pe Jacob, pentru a nu-i crea probleme la serviciu mamei ei. Însă micul Jacob se dovedește a fi mai greu de stăpânit decât și-a imaginat Kelly. Mai presus de atât, tânăra va descoperi că toti monstri din coșmaruri sunt reali când pe micul Jacob îl răpesc creaturile care se ascund noaptea în dulapuri sau sub paturi. Va reuși Kelly să îl găsească pe Jacob și să-l readucă acasă în siguranță înainte ca părinții acestuia să sosească acasă?

Vievienne To (Illustrator)

Cu o poveste care aduce aminte de Academia Coșmarurilor sau de celebra serie de romane de groază pentru copii GoosebumpsGhidul Unei Dădace pentru Vânătoarea de Monștri ne-o aduce în prim plan pe adolescenta Kelly, care nu-și dorește decât să fie ca ceilalți tineri de vârsta ei și să meargă în tabăra Miskatonic. Desigur, 4000 de dolari pentru a merge într-o tabără exclusivistă poate părea puțin exagerat, însă nu trebuie să punem la îndoială dorința unui adolescent de a fi popular. Însă se spune că dădacele au reputația de a fi niște tinere deloc populare, purtând aparat dentar și fiind tocilare, practic opusul lui Deanna și a Haitei Prințeselor, iar Kelly este sigură că noua slujbă îi va afecta imaginea la liceu și că s-ar putea să scadă în ochii lui Victor, baiatul pe care îl place în secret. Ea are nevoie de bani, astfel ajunge la familia Zellman, unde micul și energicul Jacob începe să îi cauzeze probleme. Prima ei slujbă ca dădacă și nu pare să se descurce foarte bine... unde mai pui că îl pierde pe băiat în mâinile unor demoni malefici? Însă ce nu știe Kelly este că există o organizație secretă, veche de când lumea care-și spune Ordinul Dădacelor și un jurnal intitulat Ghidul Unei Dădace pentru Vânătoarea de Monștri în care dădacele au scris toate secretele pentru nimicirea creaturilor. Practic, dădacele și-au dat seama că pentru a proteja copiii de monstri nopții care se ascund sub paturi și în dulapuri, este nevoie de înființarea unei organizații care să le învețe să lupte neînfricate și să-i protejeze pe cei mici cu orice preț. Kelly se va afla trasă fără voia ei în lumea periculoasă a creaturilor care pândesc noaptea. Însă fiți fără grijă, noii ei prieteni dădace o vor ajuta și învăța tainele dădăcitului și vor face tot ce le stă în putință pentru a-l opri pe Omul Negru să pună mâna pe copii. Cum îi vor afecta toate acestea viața socială și amoroasă a lui Kelly, rămâne de văzut în primul volum al noii serii Ghidul Unei Dădace pentru Vânătoarea de Monștri.

M-am sufocat în timp ce ochii mi se obișnuiau cu întunericul. Aplecate deasupra patului lui Jacob erau trei grămezi mici de cârpe și saci de gunoi cu cocoloașe. Ochii lor furioși străluceau prin fante făcute din ambalaje de plastic murdare. Fiecare bestie avea un cioc mare și gheare mici și tăbăcite care îi țineau în loc brațele și picioarele lui Jacob. Am înlemnit de groază.

Vivienne To (Illustrator)

Deși nu-mi place să fac comparații între cărți și adaptările lor cinematografice, dacă tot am vizionat filmul de pe Netflix, am să fac cateva comentarii. Ideea este expusă în film destul de fidel, însă Netflix a ținut să facă câteva schimbări. Pornind de la rasa personajului principal (care în film e afro-american), pe când în carte, judecând după ilustrațiile din carte făcute de Vivienne To, Kelly e caucaziană. Prietena cea mai bună a lui Kelly - Tammy in carte, devine Tommy în film, Kelly este constant ridiculizată la liceu pentru faptul că a susținut când era mică că monștri există, aspect care nu e abordat în carte... de asemenea, Kelly din film pare a fi foarte bună la matematică, calcule, orientare în spațiu și logică, pe când cartea nu dezvlăuie ca Kelly să aibă vreuna din aceste aptitudini, iar ghidul dădacelor vine în format electronic - pe tabletă și doar ghidul cel mare este ținut la sediul dădacelor. Nu putem decât să presupunem că autorul a fost de acord cu schimbările aduse adaptării cărții, întrucât însuși Joe Ballarini a fost consultant și scenarist al filmului.

Vă las cu trailerul filmului:

Dacă (a) Monstrul Umbrelor se îndreaptă spre tine cu o viteză de 50 de kilometri pe oră și (b) dacă lanterna se află la peste 6 metri în partea cealaltă a camerei, cât de repede trebuie să alerge (c) Kelly pentru a-l prinde pe b înainte să o mănânce a?

Alcătuirea cărții
368 pagini, 47 capitole

4/5