Recenzie Casa bântuită de Shirley Jackson

Hill House, antiteza sănătății mintale, se înălța singuratică pe fundalul dealurilor, iar înăuntrul ei sălășluia întunericul; așa dăinuise vreme de mai bine de optzeci de ani și poate că avea să mai dăinuie încă optzeci. Înăuntru, pereții se înălțau drepți, cărămizile se aliniau ordonat, podelele erau ferme și ușile erau închise pe bună dreptate; liniștea se sprijinea cu nădejde de lemnul și piatra casei, și orice umbla pe acolo, umbla în singurătate.
Doctorul Montague este un om de știință, pasionat de fenomenele paranormale, care se decide să organizeze un experiment științific în casa Hill House din orășelul izolat Hillsdale. Din 12 candidați, mulți dovedindu-se nevrednici, alții invocând diferite pretexte sau dând bir cu fugiții, au rămas doi. El le contactează astfel pe Eleanor Vance și pe Theodora pentru a deveni participante în experimentul menit să confirme sau infirme prezențele supranaturale din Hill House.
Nu se menționa în mod explicit că Hill House ar fi fost bântuită, deoarece doctorul Montague era un om de știință și, până când nu avea să trăiască pe pielea lui o manifestare paranormală la Hill House, nu se putea pronunța.

Lor li se alătură și Luke Sanderson, moștenitorul casei, fără prezența căruia doamna Sanderson nu ar fi acceptat ca experimentul să aibă loc. Eleanor ia mașina surorii ei, care de fapt îi aparține și ei și pornește spre Hill House, deși instinctul o îndeamnă încă de la început să se îndepărteze și  părăsească cât mai repede locuința. Eleanor o întâlnește pe Theodora, cu care se și împrietenește foarte ușor, spre surprinderea ei, și cu care merge să exploreze împrejurimile casei.

Era o casă fără bunătate, fără intenția de a fi locuită, un loc neadecvat pentru oameni sau pentru iubire sau pentru speranță. Exorcismul nu poate schimba înfățișarea unei case; Hill House va rămâne la fel până va fi distrusă.

La întoarcere, Luke Sanderson și doctorul Montague au ajuns și ei în casă. Doctorul Montague le povestește tinerilor ce l-a determinat să înceapă acest experiment și despre istoria casei Hill House. Urmând să petreacă o vară întreagă în Hill House, Theodora, Eleanor, Luke și domnul Montague se înarmează cu multă ironie și cinism pentru a demonta zvonurile despre presupusa casă bântuită. Însă vor descoperi pe propria piele teroarea casei Hill House și istoria nu tocmai fericită a acesteia.

Frica este abandonarea logicii, abandonarea voită a tiparelor raționale. Îi cedăm sau ne luptăm cu ea, dar nu putem găsi o cale de mijloc.
Există și un serial original Netflix intitulat The Haunting of Hill House, care însă schimbă foarte mult evenimentele și comparativ cu cartea, doar numele personajelor sunt prezente și ideea generală de teroare psihologică provocată de Hill House. Protagoniștii sunt familia Crain, care încearcă să scape de ororile trecutului lor petrecut în casa bântuită. În cele din urmă, casa îi va chema înapoi pe fiecare în parte, trecutul lor unindu-se cu prezentul pentru a  le distruge viitorul.
Suspansul este un element cheie al cărții. Romanul fiind unul mai mult psihologic decât horror, trebuie să vedem cele patru personaje ca patru profile psihologice individuale care, aflate în infama locuință Hill House, decad psihic atât de mult astfel încât devin mai predispuși evenimentelor stranii petrecute. Am adorat interacțiunile dintre personaje, dialogurile inteligente pline de sarcasm și ironie care mascau în sine faptul că erau cu toții îngroziți de moarte de a se afla în casa cu cea mai proastă reputație. Ce face din cartea această una reușită este cu siguranță stilul de scris al autoarei, narațiunea descriptivă, senzațiile, gândurile, trăirile personajelor relatate de autoare care ajung să te facă să crezi că tu însuți te plimbi prin coridoarele lungi și întunecate ale casei Hill House. Imaginea de fundal (background-ul) este și ea foarte bine creionată și descrisă de Shirley Jackson: detaliile despre viața complicată de dinaintea evenimentelor petrecute la Hill House a lui Eleanor, detaliile despre micuțul orășel Hillsdale care nu este deloc prietenos cu străinii, descrierile sunetelor stranii din miez de noapte, ale figurilor fantomatice, ale multiplelor încăperi amețitoare, ale ușilor care nu stau niciodată deschise, decăderea psihică a unuia dintre personaje și alunecarea acestuia în nebunia indusă de simpla prezență în Hill House, toate acestea fac din Casa Bântuită de Shirley Jackson (publicat în 1959) un roman emblematic în literatura de groază, unul care dăinuise vreme de mai bine de șaizeci de ani și poate că avea să mai dăinuie încă șaizeci.

Netflix

Luke Sanderson - nepotul proprietarei Hill House, moștenitorul de drept al casei;
Theodora - o tânără talentată, optimistă și charismatică;
Eleanor Vance - o femeie care nu a cunoscut niciodată dragostea, stângace în relațiile cu oamenii, cu dorința de a aparține unui grup, de a fi acceptată de ceilalți, de a fi iubită și de a-și găsi fericirea.
Dr. John Montague - om de știință, inițiatorul experimentului;
Doamna Montague - soția doctorului, cu înclinații înspre ocultism;
Arthur - asistentul și șoferul doamnei Montague.