Recenzie Leul, Vrajitoarea si dulapul (Cronicile din Narnia vol. 2) de C.S. Lewis

Susan, Lucy, Peter si Edmund sunt patru frati care au fost trimiși sa locuiască alaturi de un profesor din cauza izbucnirii războiului. In vila acestuia, o mulțime de incaperi sunt nefolosite, iar explorand, Lucy descopera o camera goală care contine doar un dulap. Cercetand dulapul, ea pătrunde înauntrul acestuia si paseste in taramul magic numit Narnia. Lucy intalneste un Faun, pe domnul Tumnus, o creatura jumatate om - jumatate capra. Acesta ii spune ca taramul Narnia este condus de Regina Vrajitoarea Alba, care a adus o iarna continua in ținut, o iarna in care insa nu vine niciodata Mos Craciun. Edmund, curios din fire, incearca si el dulapul si patrunde in Narnia. Aici el o întâlnește pe Vrajitoarea Alba, care ii ofera cel mai bun rahat pe care baiatul l-a mancat vreodata. Vrajitoarea Alba ii promite lui Edmund ca il va face rege daca se va reîntoarce in Narnia alaturi de ceilalti copii, asa ca il lasa sa plece. Asa incepe adevarata aventura plina de magie si primejdii pentru cei patru, in taramul Narniei.
Pinterest

Daca sunt niste lucruri cu care ne-am obisnuit deja din volumul anterior: Nepotul Magicianului, referitor la stilul de scris al lui C.S. Lewis, acestea sunt implicatiile religioase. Daca in primul volum am avut crearea Narniei din nimic, tentatia copiilor cu marul magic, ideea taramului Edenului prin Taramul dintre Lumi si existenta Iadului si al Raiului, volumul doi nu se lasa mai prejos din acest punct de vedere. Atemporalitatea este din nou prezenta, timpul trecand diferit in taramul Narniei fata de lumea reala. Copiii sunt numiti de catre locuitorii Narniei Fii a lui Adam si Fiice ale Evei; de asemenea, moartea leului Aslan si resurectia acestuia poate fi vazuta ca o trimitere directa la Iisus Cristos, care a murit pentru semenii lui, doar pentru a reinvia ulterior. Tata Craciun, Mos Craciun sau Sfantul Nicolae, din folclor, care le ofera copiilor daruri, este si el prezent oferindu-le lui Susan, Peter, Edmund si Lucy cadouri care sa ii ajute in calatoria si lupta lor pentru tinutul Narniei. Dupa cum probabil stiti, Lilith, prima sotie a lui Adam, se spune ca a fost intruparea raului. Aceasta este reprezentata de Vrajitoarea Alba in carte despre care se spune:

Ea nu e o Fiica a Evei. Se trage pe jumatate din neamul primei sotii a stramosului vostru Adam [...], pe care o chema Lilith si care se tragea din neamul Jinn, si pe jumatate din neamul uriasilor. Nu, n-are picatura de sange de om Vrajitoarea.
De altfel, toate creaturile precum spiritele copacilor, minotaurii, varcolacii, gigantii, capcaunii etc. care fac parte din armata Vrajitoarei Albe sunt elemente preluate din diferite mitologii: scandinave, greci, germanice sau celtice.
Pinterest
Al doilea volum al seriei nu a reusit sa se ridice la nivelul primului, din punctul meu de vedere, poate tocmai din cauza impactului primei lecturi si intalnirii cu tinutul Narnia. Parca i-a lipsit ceva acestuia, insa am gasit mai atractiva povestea lui Diggory si Polly si detaliile crearii Narniei decat lupta aceasta pentru bunastarea tinutului. Probabil daca as fi citit-o cand trebuia (in copilarie), nu m-as fi prins de multe dintre referintele accentuate in carte, insa poate ar fi avut mai mult impact asupra mea.

168 pagini, 17 capitole

3/5