Recenzie Goosebumps (vol. 21-30) de RL Stine

Seria originală Goosebumps conține 62 de volume care se pot citi individual, fiecare volum avand alt subiect și alte personaje (excepție făcând doar niște continuări la cărți precum "Sânge de Monstru "Probleme mari", "Zâmbește și mori", "Masca bântuită", "Blestemul mumiei" sau "Noaptea păpușii" - acestea practic continuând acțiunea volumului anterior, cu aceleași personaje). Editura Rao a publicat 21 de volume din seria originală, la începutul anilor 2000.
RL Stine abordează teme familiare universului horror, însă le transpune pe hârtie într-un mod atractiv pentru copii și tineri. Teme precum case bântuite, măști fantomatice, sperietori de ciori care prind viață, fantome fără cap, sânge de monstru care nu se oprește din a se înmulți, schimburi de corpuri și păpuși malefice sunt doar cateva elemente care formează universul creației lui Stine. De asemenea, autorul pare să aibă o predispoziție pentru personajele proscrise, copii care nu se integrează sau care, având o perioadă mai dificilă la școală sau acasă, încearcă să găsească o oază de liniște, însă sunt departe de aceasta, căci lucruri terifiante urmează a li se intampla. Majoritatea copiiilor protagoniști au vârsta de 12 ani, au frați sau surori, sau dacă nu, cu siguranță au cațiva prieteni care să îi poată ajuta să treacă peste belelele înfricoșătoare care îi așteaptă.

Părinții se dovedesc la fel de inutili în volumele lui Stine precum e poliția în filmele de groază. De cele mai multe ori părinții copiiilor nu cred scenariile șocante pe care le prezintă copiii lor, punând asta pe seama imaginației debordante a acestora. Astfel, tinerii trebuie să facă față singuri sau alături de prieteni sau frați unor aventuri înfricoșătoare. Ceea ce găsesc interesant este felul în care autorul te face să vrei să citești mai mult, capitolele sale încheindu-se de cele mai multe ori cu cliffhangere care să te facă să vrei să dai pagina și să vezi ce se întâmplă în continuare. Desigur, seria este destinată copiilor, iar dacă o citești că adult, cum o fac eu acum, nu ar trebui să le iei prea în serios. Țîn minte însă când am descoperit seria în clasa a VI-a după ce mi-a recomandat-o profesoară mea de limba și literatură română la sfârșitul anului școlar, astfel că toată vacanță am stat și am citit volumele apărute la noi, în special noaptea, când era atmosfera mai sumbră. Ei bine, ce pot să vă spun, mi-au plăcut atunci, îmi plac și acum, deși gândirea mea mai matură de acum îmi pune bețe în roate uneori in timpul lecturii, plăcerea lecturii tot acolo este.

Puteți citi synopsis-urile volumelor din seria "Goosebumps" si "Strazile Groazei" pe blog, dând un simplu click pe titlurile seriilor antemenționate.

Vol. 21 - Du-te mânâncă viermi!

Lui Todd Barstow îi plac foarte mult râmele. Le culege, colecționează, studiază, ba chiar are și o fermă de râme, însă cel mai mult îi place să o necăjească pe sora lui, Regina, dar și pe prietena acesteia, Beth. Împreună cu prietenul lui, Danny, Todd culege râme, însă ceva nu e în regulă: mici scuturări ale pământului, ca niște cutremure îi panichează pe băieți. Curând, Todd începe să găsească râmepeste tot: în pălăria lui, în sandvișul sau și chiar în patul lui. Este doar o farsă macabră sau există un complot al râmelor împotriva lui Todd?

Vol. 22 - Plaja bantuită

Terri și Jerry sunt doi frați care își petrec vacanța de vară la niște veri îndepărtați din New England. Aici, ei se împrietenesc cu trei frați pe nume Sam, Louisa și Nat. Aceștia par să apară tot timpul unde se află și Terri și Jerry și chiar îi sperie. Copiii află că o fantomă bântuie plaja și cetățenii și că își face veacul într-o peșteră de pe plajă, însă ceea ce găsesc acolo este mult peste așteptările acestora. Fantomele vechilor locuitori se trezesc la viață, iar Terri și Jerry trebuie să le facă față.

Vol. 23 - Întoarcerea mumiei

Gabe se întoarce în Egipt, unde îl așteaptă unchiul său, Ben, și verișoara lui - Sări. Unchiul lui Gabe se pregătește de o nouă descoperire când vrea să între într-o piramidă în care se zvonește că a fost înmormântat Regele Tutankhamon și prințul Khor-Ru, verișorul lui Tut. Gabe primește de la unchiul sau un talisman cu un scarabeu prins în ambră, care se spune că este simbol al imortalitatii și că aduce noroc, însă talismanul se dovedește a fi mult mai valoros și important decât și-ar fi închipuit Gabe, iar oameni necunoscuți sosesc în căutarea lui.

Vol. 24 - Fantoma de la teatru

La școala unde învață Brooke, se va pune în scenă piesa de teatru Fantoma, iar prietenul ei cel mai bun – Zeke, primește rolul principal. Niște farse ciudate le pun bețe-n roate celor doi. Aceștia descoperă o trapă secretă sub scenă, care conduce la un tunel și la o cameră care pare să fie folosită recent. La școală vine un nou băiat pe nume Brian, care se implică în organizarea piesei de teatru. În timpul desfășurării piesei, apare adevărata fantomă. Cine este aceasta și de ce perturbă o activitate atât de obișnuită a unei școli generale?

Vol. 25 - Atacul mutanților

Skipper are o colecție de benzi desenate valoroasă, iar preferata lui este Mutantul Mascat. În drum spre dentist, el vede o clădire familiară. Este chiar clădirea Mutantului Mascat. El o întâlnește pe Libby, o fată pasionată și ea de benzi desenate și împreună cu ea merg înăuntrul clădirii, dar se sperie și fug. Skipper se reîntoarce în altă zi, fără Libby de data aceasta, și intră înăuntru, unde Mutantul Mascat îl așteaptă. Curând, Skipper va realiza că a-ți întâlni idolul nu este deloc cum te-ai aștepta.

Vol. 26 - O aventura paroasa

Larry și câțiva colegi de clasă au o trupă, The Geeks. Ei concurează împotriva lui Howard și a surorii acestuia. Copiii petrec mult timp împreună pentru a exersa. După ce se joacă în zăpadă, Larry descoperă o sticlă de autobronzant, puțin expirat, cu care se dă pe piele. Curând, acestuia îi crește păr pe tot corpul și nu dispare, chiar dacă băiatul îl rade. Când nu mai poate ține secretul, Larry le spune părinților de problema lui, însă răspunsul va fi unul total neașteptat pentru tânărul Larry.

Vol. 27 - O noapte în Turnul Terorii

Sue, în vârstă de 12 ani și fratele ei mai mic în vârstă de 10 ani, Eddie, se află în Londra pe perioada vacanței, împreună cu părinții. Aceștia din urmă au trebuit să participe la o conferință, așa că Sue și Eddie au pornit într-un tur ghidat prin Londra. După ce au vizitat Westminster Abbey, British Museum și alte atracții turistice, ei ajung la Turnul Terorii, un turn vechi de mii de ani, care datează până în epoca romană. Împreună cu ceilalți turiști și cu ghidul turului, Eddie și Sue văd dispozitivele de tortură din turn și-l întâlnesc pe Călău, un bărbat care execută oamenii. Scăpându-și aparatul de fotografiat, Sue și Eddie rămân în urmă și se pierd de tur, rămânând captivi în turnul întunecat și înspăimântător în care se spune că încă umblă Călăul.

Vol. 28 - Deșteptătorul pierzaniei!

Michael Webster, în vârstă de 12 ani nu se înțelege deloc bine cu sora lui mai mică, Tara de 7 ani. Aceasta îi face viața foarte grea, făcându-i farse cu fiecare ocazie posibilă. Țară îi distruge și ziua de nastele a lui Michael după ce îi zgârie bicicletă nouă primită în dar de la părinții lui și după ce îl împiedică în timp ce aducea tortul pentru invitați. Țară îl înjosește și de față cu colegele de școală a lui Michael după ce le aduce pe acestea la el în camera în timp ce acesta se dezbracă. Tatăl lui Michael aduce acasă un ceas cu cuc vechi care se spune că e din 1800 și că a fost fabricat de un vrăjitor. Michael deschide ușita ceasului pentru a vedea cucul și atinge acele ceasului, dar ceea ce urmează este peste puterea imaginației lui: Timpul se repetă, iar Michael va trebui să găsească o soluție sau să fie captiv în bucla temporală pe veci.

Vol. 29 - Sânge de monstru III

Evan Ross trebuie să aibă grijă de verișorul sau mai mic, Kermit, cât timp mătușa lui este plecată la serviciu. Kermit însă, este un mic geniu căruia nu îi pasă de jocul cu frisbee, jocuri video și alte activități de copii, ci doar de experimentele lui științifice pe care le face în subsolul casei sale. Evan și Kermit trebuie să se ferească de răutățile lui Conan, vecinul lor bătăuș care le pune bețe-n roate și se leagă de ei cu orice ocazie. Evan și prietena lui, Andy, merg acasă la Kermit pentru a avea grijă de Kermit până vine mama lui acasă. Kermit pregătește o poțiune care o scapă pe Andy de mâncărimea produsă de înțepătura de țânțar, însă această o ia razna și produce efecte total neașteptate.

Vol. 30 - A venit de sub chiuvetă

Katrina Merton se mută într-o nouă casă alături de părinții ei, de fratele său Daniel și de câinele familiei – Killer. În bucătăria noii case, sub chiuvetă, Kat găsește un burete ciudat care pare să respire și să scoată sunete ciudate. Curând, tot felul de întâmplări bizare încep să se petreacă – fratele ei mai mic se lovește la cap, tatăl ei cade de pe scară, iar profesoara își prinde degetele la catedră. Pare că buretele este o piază-rea pentru Kat. Daniel găsește creatură ciudată în formă de burete în Enciclopedia Ciudateniilor. Aceată poartă numele de Grool și se spune că este o creatură mitică care se hrănește cu ghinionul altora, devenind astfel mai puternic.

Nr. crt.
Titlul original
Titlul în română (traducere aproximativă)