Recenzie Empire of the Vampire (Empire of the Vampire vol. 1) de Jay Kristoff

Inimile se rănesc, dar nu se frâng niciodată.

Au trecut douăzeci și șapte de ani de la ultimul răsărit de soare. De aproape trei decenii, vampirii poartă un război împotriva umanității, construind imperiul lor etern al nopții în timp ce al oamenilor se dărâmă. Acum, doar câteva scântei mici de lumină rezistă într-o mare infinită de întuneric.
Gabriel de León este pe jumătate vampir, născut din păcat și întuneric și atras fără voia lui într-un război etern. Ura pentru creaturile cu colți pornește după ce cineva drag îi este furat lui Gabriel pe vecie. Luat sub aripa protectoare a părintelui Greyhand, Gabriel se antrenează pentru a deveni un Sfânt de Argint: un membru al unei frății sfinte dedicate apărării tărâmului și bisericii de creaturile nopții. Încarcerat chiar de monștrii pe care a promis că îi va distruge, Gabriel este obligat să-și spună povestea. O poveste despre bătălii legendare și dragoste interzisă, despre credință pierdută și prietenii câștigate, despre Războaiele Sângelui, Regele Etern și căutarea ultimei speranțe rămase a umanității: Sfântul Graal.

Din cupa sfântă vine lumina sfântă;
Mâinile credincioase stabilesc lumea corectă.
Și în ochii celor Șapte Martiri,
Omul simplu va încheia această noapte nesfârșită.

Însă când chiar cei care au jurat să te protejeze și să te pregătească pentru războiul întunecat ce are să vină se întorc împotriva ta, o să ai nevoie de toate alianțele posibile pentru a te răzbuna și pentru a supraviețui.

Nu există durere mai adâncă decât cea pe care trebuie s-o înfrunți de unul singur. Nici nopți mai întunecate decât cele pe care le petreci singur. Dar poți învăța să trăiești cu orice greutate. Cicatricele tale vor deveni atât de tari, încât vor deveni armură. Simțeam ceva cum crește în mine, ca o sămânță așteptând într-un pământ rece. Credeam că asta înseamnă să devii bărbat. De fapt, nu aveam nici cea mai vagă idee ce deveneam.

La prima impresie, avem tendința să privim puțin circumspecți și suspicioși o carte cu vampiri (cel mai probabil pentru că majoritatea poveștilor recente de genul implică o doză foarte mare de romantism - el vampir, ea fată umană etc. - spre exemplu Amurg, Jurnalele Vampirilor, Vampirii Sudului ș.a.), însă trebuie să-i dăm cezarului ce-i al cezarului - poveștile de genul au readus în lumina reflectoarelor creaturile cu colți care au devenit cele mai îndrăgite în genul YA - fantasy. Empire of the Vampire nu se încadrează în această categorie, fiind mai mult decât o poveste tipică cu vampiri. Accentul cade pe suferința personajului principal, pe ideea de răzbunare, pe faptul de a avea încredere în persoane care pot duce la decăderea ta, pe evoluția personajului, suntem martori la ascensiunea sa de la un baiat de fermă la unul dintre cei mai puternici vânători de creaturi întunecate care a pășit pe pământ și înapoi la unul dintre cele mai detestate persoane din Imperiu. Gabriel în sine este un personaj foarte realist creat - cu o dorință firească de răzbunare, cu "toane", cu un limbaj adeseori vulgar, autorul umanizându-l foarte mult, chiar dacă el își descoperă ulterior originea.

Simțeam privirea ațintită a lui Chloe, dinții devenindu-mi ascuțiți, iar pentru un moment, m-am simțit rușinat de ceea ce eram. Păcatul nașterii mele. Foamea mea. Natura mea. Era bine să faci parte din flacăra argintie care arde între umanitate și întuneric. Dar nu îmi puteam îngădui să uit întunericul care trăia în mine.

Povestea este înfrumusețată de Bon Orthwick prin ilustrațiile care sunt incluse pe ici-colo. Mi-a plăcut și structura cărții, practic toată cartea fiind o repovestire a evenimentelor întampinate de-a lungul vieții lui Gabriel. După cum a spus și autorul de multe ori, cartea este destinată unui public matur, este foarte violentă, "sângeroasă", cu un limbaj de cele mai multe ori vulgar, însă foarte realistă într-un fel. Dacă vreodată vom avea o invazie a vampirilor, cel mai probabil așa se va arăta lumea noastră: întunecată, haotică, stearpă și periculoasă. Într-un fel, cartea mi-a adus aminte de Witcher, deseori văzându-l pe Gabriel ca pe o versiune a lui Geralt cu colți. Personajele sunt bine individualizate, mi-a plăcut relația de prietenie Astrid - Gabriel - Chloe, interacțiunile înțepătoare dintre Gabriel și Aaron de Coste, însă trădările și răsturnările de situație te vor face să te îndoiești de propriile decizii și să te gândești de două ori înainte de avea încredere în cineva.
Este prima carte a lui Jay Kristoff pe care o citesc, dar am senzația că nu va fi ultima. Empire of the Vampire este un rollercoaster de emoții, o epopee sângeroasă și întunecată, plină de acțiune, intrigă, cu personaje iubite și detestate, răsturnări de situație și pasaje despre credință și spiritualitate care te vor pune pe gânduri cel puțin.

Când recolta e săracă și cancerul se răspândește sau orice altceva pentru care te-ai rugat nu se îndeplinește, asta e explicația pe care ți-o vor da. "E voia lui Dumnezeu", asta îți vor spune. Parte a planului Său divin. Dar ceea ce nu spun ei, este dacă el chiar are un plan? Nu are nici un sens să te rogi pentru ceva. Dacă regula de aur este că voia Lui se va face, atunci Dumnezeu o să facă orice dorește, indiferent de cât de tare te rogi tu la El. Și imaginează-ți doar pentru o secundă cât de mult crezi că ți se cuvine atunci când îi ceri ceva în primul rând. Ego-ul pe care îl ai atunci când crezi că totul este pentru tine. Ce se întâmplă dacă îi ceri ceva care nu este voia Lui? Vrei ca El să modifice cursul planului divin? Pentru tine? Vezi, aici este șmecheria. Primești ceea ce ceri? - "Ura, Dumnezeu te iubește", dar când rugăciunile tale rămân neascultate - pușc din degete - "așa a fost să fie."

Gabriel de León - paleblood (jumătate vampir)
Frere Greyhand
Preoteasa Charlotte
Khalid - stareț
Talon de Montfort - al doilea cel mai mare în rang sfant din Ordin
Jean-François - marchiz, vampirul către care Gabriel își povestește viata
Astrid Rennier - soră-novice
Chloe Sauvage - fostă soră din Sororitate
Bellamy Bouchette
Saoirse á Rígan
Père Rafa Sa-Araki
Dior Lachance
Alphonse du Lac - episcopul din Dhahaeth
Celene - sora lui Gabriel
Amelie - sora lui Gabriel
Baptiste Sa-Ismael - fierar
Fabién Voss - Regele Etern (the Forever King)
Danton Voss - copilul lui Fabién, Prințul Etern
Laure Voss - fiica mai mică a lui Fabién
Aaron de Coste, de Séverin, Theo Petit - alti initiati, ca si Gabriel
Margot - Împărăteasa lupilor și a oamenilor
Patience - fiica lui Gabriel

Alcătuirea cărții:
6 părți, 101 capitole, 739 pagini

Zei și martiri, era frumoasă. Fața în forma unei frângeri de inimă, ca un secret neîmpărtășit. Ochii ei erau mai întunecați decât toate drumurile pe care le-am umblat și toate lucrurile monstruoase pe care le-am văzut, și în ei am știut că pot găsi un rai, dacă eram dispus doar să trec prin iad. [...] Și nu mai exista nimic atunci: nici o piedică, nici o lege, nici un jurământ care să mă fi ținut ancorat în furtuna ei. Am sărutat-o, flămând și tare, iar în acel sărut, am cunoscut salvarea și damnarea. Un jurământ pe care aș fi putut să-l țin. În acest foc, voi arde.

5/5